Із досвіду використання презентацій на уроках історії



Сучасне життя досить складно уявити без використання комп'ютерної техніки. В умовах значного зростання кількості нової інформації традиційний навчально-методичний супровід не спроможний забезпечити виконання таких освітніх завдань, як оновлення змісту освіти,  активізації процесу розвитку творчих здібностей, умінь та навичок учнів, застосування набутих знань для розв'язування нетрадиційних завдань. Сучасні комп'ютерні технології дають можливість учителю у процесі підготовки до уроку якісно поліпшити процес викладання матеріалу. Насамперед, актуальним є питання реалізації ідеї «педагогіки співпраці». Об'єднання зусиль учнів і вчителів надає можливість якнайкраще розкрити індивідуальні особливості кожної дитини, зацікавити її, визначити сутність досліджуваної проблеми, досягти взаєморозуміння. На жаль, в Україні у галузі суспільних наук тривалий час практично не існувало сучасних комп’ютерних навчальних програм, як не були розроблені й підходи до їх використання у процесі навчання. Лише на початку ХХІ століття почали з’являтися перші електронні програмні педагогічні засоби (ППЗ) з історії, але цілісної концепції методики використання їх на уроках не існує й до сьогодні. Такий стан речей спонукає вчителів, які володіють навичками роботи з комп’ютером  і мають доступ до відповідних технічних засобів, самостійно шукати найбільш ефективні методи організації навчально-пізнавальної діяльності учнів за допомогою інформаційних технологій. З власного досвіду знаю, наскільки це копітка, але водночас творча праця. Кожен учитель, виходячи з технічних можливостей та рівня підготовки учнів, має вирішити, в який спосіб і в якому обсязі використовувати комп’ютерні та мультимедійні технології на уроках історії. Наявність у школах комп’ютерних класів, інтерактивних дощок та мультимедійних проекторів, доступ до мережі Інтернет, а також необхідні педагогічні програмні засоби, власні вчительські комп’ютерні розробки уроків або їх елементів, учнівські презентації на певні теми — все це дає можливість значно підвищити інтенсивність та ефективність навчання, сприяє вдосконаленню педагогічної майстерності самого вчителя та формуванню у школярів відповідних умінь і навичок, зацікавленості та позитивної мотивації до навчання. Великі можливості створюють інформаційні технології і в плані підготовки до іспитів та зовнішнього тестування з історії, коли виникає потреба повторити й узагальнити значний за обсягом матеріал.
   Учителів надихає той факт, що в Україні останнім часом розробляється значна кількість мультимедійних продуктів: енциклопедії, репетитори,електронні карти, навчальні програми, віртуальні екскурсії по музеях і т. ін., які можна використати під час вивчення історії. До того ж в телеефірі та на DVD-дисках останнім часом з’явилися відеофільми, фрагменти з яких доцільно використовувати на уроках історії. Уміле використання мультимедійних та  відеоматеріалів підвищує зацікавленість учнів історією, сприяє глибшому ознайомленню з окремими її сторінками. Саме фільм, а точніше невеликий його фрагмент, найбільшою мірою сприяє візуалізації  пізнавального процесу, представленню анімаційних результатів, імітаційному моделюванню різних процесів у реальному часі навчання. Там, де не допомагають нерухома ілюстрація чи таблиця, у пригоді може стати багатовимірна рухома фігура, анімація, кадроплан, відеосюжет тощо. У той же час слід пам’ятати, що переважна більшість відеофільмів створюється людьми, далекими від методики викладання історії в школі, тому відео- та мультимедійний матеріал має відповідати певним критеріям, як-от:
1) відповідність шкільній програмі з історії;
2) інформаційна насиченість відео- та аудіопотоку;
3) естетика виконання.
Відеоінформація повинна супроводжуватися низкою питань розвивального характеру, діалогами, коментуванням.Інколи доцільно замінити звуковий супровід відеофрагмента живою мовою вчителя або учнів, підготовленими ними коментарями.
 Педагог повинен не тільки впевнено володіти комп’ютером, знати зміст уроку, а й вести його у відповідному темпі, невимушено, постійно залучаючи до пізнавального процесу дітей, бути віртуозом-менеджером з організації різних видів діяльності учнів під час уроку.
 Надалі я хочу зупинитися на окремих видах роботи з учнями за допомогою презентацій.

Підготовка презентацій — серйозний, творчий процес, кожен елемент якого повинен бути продуманим і змістовним з точки зору сприйняття учнями. Презентація, як комп’ютерний документ, являє собою послідовність змінюючих один одного слайдів - тобто електронних сторінок. Демонстрація такого документу може відбуватися на екрані монітору комп’ютера чи на великому екрані за допомогою спеціальних пристроїв – мультимедійного проектора, плазменого екрана, мультимедійного плато, телевізора, тощо. Глядачі бачать чергування зображень, на кожному з яких можуть бути текст, фотографії, малюнки, діаграми, графіки, відео-фрагменти, і все це може супроводжуватися звуковим оформленням - музикою чи голосовим коментарем диктора. Частіше демонстрація презентації супроводжує доповідь окремої людини.
 При демонстрації об’єкти можуть відразу відображатися на слайдах, а можуть з’являтися на них поступово, в певний час, визначений доповідачем для підсилення наочності доповіді та акцентування на особливо важливі моменти її змісту. За потреб доповідач може порушити визначену заздалегідь послідовність демонстрації слайдів і перейти до будь-якого з них в довільному порядку.
 Існують такі різновиди презентацій:
1) презентації для повторювально-узагальнювальних уроків, у тому числі з ви-користанням ігрових моментів;
2) комп’ютерні презентації, що мають повноцінний методичний супровід уроку;
3) учнівські презентації як навчальний продукт уроку. Учні у складі робочих груп аналізують запропоновану інформацію, в тому числі Інтернет-ресурси, згідно з поставленими запитаннями. Результати діяльності оформлюються ними у вигляді презентації. Очевидною перевагою подібного підходу можна визнати самостійну, творчо-пошукову роботу учнів.
Під час створення учнями комп’ютерних презентацій формуються такі важливі навички роботи, як:
1) критичне осмислення інформації;
2) виділення головного в інформаційному повідомленні;
3) систематизація й узагальнення матеріалу;
4) грамотне подання здобутої інформації.
 Для підготовки презентації необхідно провести велику науково-дослідницьку роботу, використати велику кількість джерел інформації, що дозволяє уникнути шаблонів і перетворити кожну роботу на продукт індивідуальної творчості. Якщо презентацію робить учень, то під час створення кожного слайда він у презентації перетворюється на комп’ютерного художника (слайд повинен бути яскравим, красивим). Протягом презентації учні набувають досвіду публічних виступів, що стане їм у пригоді у майбутньому; формується вміння формулювати і викладати особисту позицію. Під час такої роботи має місце елемент змагання, що дозволяє підвищити самооцінку учня, оскільки уміння працювати з комп’ютером є одним з елементів сучасної молодіжної культури. Великим плюсом презентації, створеної за допомогою комп’ютера, є  можливість змінювати обсяг матеріалу, методичні прийоми залежно від мети уроку і рівня підготовленості класу, вікових особливостей учнів.
   У разі необхідності вчитель може замінити текст, малюнок, діаграму тощо. Ці можливості дозволяють максимально налаштовувати будь-яку раніш розроблену презентацію під конкретний урок в конкретному класі. Специфікою мультимедіапрезентації є те, що її можна застосовувати на будь-яких етапах уроку.
  На допомогу можуть прийти засоби Power Point (складової Microsoft Office) – програми, яка дозволяє створювати та демонструвати яскраві презентації на будь-яку тему, що цікавить вас, тут і зараз. І хоча технологію створення мультимедійних презентацій вивчають сучасні студенти педагогічних вузів, для досить великої кількості практикуючих учителів подібний засіб є незнайомим. Створивши презентацію один раз та зберігши її на електронних носіях, ви зможете використовувати її будь-коли. Отже, ви зацікавились такою формою роботи?
  Та якщо ви зовсім не знайомі з роботою в Power Point, не варто впадати у відчай.
  Декілька порад із досвіду опанування цим ресурсом:


-         Перегляньте готові учнівські презентації, які було створено на уроках інформатики. Знайдіть такі, які є найближчими вам за естетичними оформленням та змістом – їх автори можуть стати вашими консультантами;
-         залучившись підтримкою вчителя інформатики, створіть спільно зі своїм консультантом декілька пробних презентацій – на своєму власному досвіді я переконалась, що саме такий шлях – найлегший порівняно з самостійними спробами оволодіти Power Point за допомогою підручника чи навчаючої програми.
     Організуйте свою роботу за таким планом:
Підготовчий етап.
  Виберіть навчальну тему та мету створення презентації: введення матеріалу та демонстрація наочності до нього чи практичне застосування знань (відповіді на питання відповідно до поданого матеріалу, дискусія щодо коментарів до фото або ілюстрації) продумайте, яке місце має займати презентація у структурі уроку.
Створення презентації.
    Напишіть сценарій, у якому структуруйте матеріал за слайдами, дайте назву кожному слайду презентації, доберіть наочний аудіо, відео та візуальний матеріал. Визначтеся із кольорами та стилем шрифтів та слайдів. Хоча багатство засобів Power Point спокушає застосувати їх усі, пам’ятайте: у роботі мають бути не більше двох видів та кольорів шрифту, стилістичне рішення фону не повинно справляти агресивне та втомлююче враження, адже ми прагнемо звернути увагу аудиторії не на барви – зрештою, кінцевий продукт не повинен нагадувати низькопробний рекламний ролик. Якщо ви ще здобуваєте досвід користувача Power Point, попросіть консультанта виставити зміну слайдів та ефектів "по кліку" - так ви убезпечите себе від фіаско під час демонстрації. Протестуйте свій продукт на сторонніх глядачах та відкорегуйте презентацію відповідно до їх зауважень.


Застосування презентації на уроці.
  Готуючись до уроку, потренуйтесь у керуванні презентацією. Під час підведення підсумків уроку попросіть дітей висловити своє враження від застосування нового засобу навчання, щоб врахувати їх зауваження у подальшій роботі. Не соромтесь звертатись за допомогою до учнів – адже вчитися ніколи нікому не пізно. А тим більше - вчителю у власних учнів.
В літературі не існує загальновизнаної класифікації презентацій за типом змісту та оформленням. Наприклад, Ястребов Л.Й. пропонує класифікувати презентації за ступенем їх «оживлення» різними ефектами. Він виділяє такі групи презентацій:
1. Офіційна презентація – різного роду звіти, доповіді тощо перед серйозною аудиторією, в якій необхідним є строгий дизайн, витриманість, єдиний шаблон оформлення для всіх слайдів, вимагається чітке структурування та розміщення на слайдах всіх тез доповіді.
2. Офіційно-емоційна презентація. Така презентація використовується для двох цілей: передати слухачам деяку офіційну інформацію та надихати їх, переконати в чомусь. Наприклад, таку презентацію можна зробити на батьківські збори.
3. «Плакати». В цьому випадку презентація складається тільки з ілюстративного матеріалу. На слайдах – тільки ілюстрації з мінімумом підписів, комп’ютер використовується як звичайний слайд-проектор. Вся робота по поясненню змісту покладається на доповідача. Дуже бажаний єдиний шаблон оформлення.
4. «Подвійна дія». На слайдах презентації крім зображень використовується текстова інформація. Вона може або пояснювати вміст слайду або його «розширювати».
5. Інтерактивний семінар створюється для проведення семінару в режимі діалогу з аудиторією. Стають допустимими різноманітні анімації, рухомі малюнки, фотографії, що обертаються, об’єкти навігації, і особливо – розгалуження презентації: в залежності від відповідей слухачі, їх реакції на запитання і твердження.
6. Електронний роздатковий матеріал. Матеріал презентації має викладатися вичерпно докладно, оскільки у слухача немає можливості перепитувати доповідача. Додатковий матеріал може міститися у гіперпосиланнях або у спеціальних Замітках до слайду. Якщо презентація призначена для самостійної роботи, її інтерфейс, навігація по слайдах, можливості розгалуження повинні бути добре продумані та обґрунтовані.
7. «Інформаційний ролик». Ролик має демонструватися самостійно і незалежно від доповідача, причому автоматично повертатися до його початку. Весь показ проходить в автоматичному режимі. Презентація містить матеріали інформаційно-рекламного характеру, наочні матеріали, розраховані на швидке сприйняття. Наприклад, така презентація може використовуватися на виставках. Добре, коли така презентація супроводжується  дикторським пояснюючим текстом, що звучить з колонок.
Крім того, навчальні презентації можна класифікувати за дидактичними ознаками: учительські та учнівські.
Учительська презентація за призначенням може бути:
– проблемною – вступ до теми;
– інформативною: інструкції, приклади для учнів, форми оцінювання, консультування. Вона використовується учнями самостійно впродовж вивчення теми, доступна їм в будь-який час навчального процесу;
– діагностичною, контролюючою: використовується для перевірки знань учнів, самооцінювання наприкінці вивчення теми, розділу, уроку. Використовується учнями індивідуально і самостійно після вивчення розділу, теми та доступна їм в присутності вчителя чи у вільному доступі.

Урок – презентація
-         6 клас : «Історія стародавнього світу. Вступ», «Природно – географічні умови Стародавнього Єгипту», «Релігія стародавніх греків»,«Утворення Афінської демократії»,«Греко – перські війни», «Виникнення християнства», «Диктатура Цезаря»,інтерактивні кросворди,урок узагальнення « Стародавній Рим»;
-         7 клас: «Європейське середньовічне місто», «Людина в середньовіччі», «Хрестові походи», «Церква у V – XV ст.», «Київська Русь за часів княгині Ольги та князя Святослава»;
-         8 клас: «Виникнення  Запорізької Січі», «Морські походи козаків. Участь українського козацтва у Хотинській війні», «Україна в подіях Північної війни. Гетьман І.Мазепа в історії України»,«Відкриття європейців», «Мистецтво Високо Відродження»;
-         11 клас : «ІІ світова війна. Учасники, характер, періодизація», « Опозиційний рух в Україні в 60 – 80-і роки ХХ століття».
  В арсеналі вчителя є також інформаційні презентації такої тематики: «Замки та фортеці України»,«Гетьмани України», «Тризуб – малий герб України»,« Космічна діяльність України», віртуальні екскурсії.
  Учнівські мультимедійні презентації доцільно використовувати як для представлення результатів власних проведених досліджень, проектів, самостійної роботи, так і для виконання випереджуючих завдань як засіб ознайомлення з новою інформацією.
За кількістю учнів, які планують, проектують, розробляють, демонструють презентації можна розглядати презентації:
– індивідуальні – розробляються і створюються одним учнем;
– групові - розробляються і створюються малою групою учнів;
– класні – можуть бути підготовлені всім класом індивідуально чи малими групами, що створюють окремі слайди:
-         Презентація « Лицар української раті. Роман Шухевич», « Археологічні старожитності Буковини», « Буддизм»,« Глобальні проблеми людства»,  « Козацька доба»,» Україна незалежна».
  Виходячи з того, що презентація є творчою роботою учнів, деякі вчителі помилково вважають, що в ній допустимі будь-які засоби і способи вираження ідей та думок учнів. Проте, як і в інших засобах, існують певні вимоги і критерії. Крім естетичних вимог до дизайну презентації, існують специфічні вимоги до створення учнівської презентації як засобу подання самостійної дослідницької роботи учнів.
  Як відомо, освіта є самостійною системою і одночасно стратегічним ресурсом держави. Тому розвинені країни досить активно розробляють та впроваджують інформаційні технології в систему освіти.
Практична діяльність кращих викладачів історії переконує в тому, що сьогодні викладачі-історики зобов’язані не тільки вільно володіти сучасними інформаційними та комп’ютерними технологіями, а й уміло використовувати їх у своїй професійній діяльності.
  Як вчитель історії перебуваю у постійному пошуку нових ідей, намагаюсь впровадити  їх у свою практику. Впродовж декількох років займаюсь дослідженням теми " Використання ІКТ на уроках історії". Теоретична інформація зустрічається доволі часто, а от, практичне застосування відсутнє.  До речі, я так і не змогла знайти жодного українського сайту із навчальними презентаціями до предмету, не кажучи про програмні електронні засоби, які б можна було використати на уроках
( вони є, але переглянути їх чого вони варті неможливо).
  На уроках історії використовуючи комп’ютерні технології, вчитель відходить від тотального використання словесно-теоретичних методів, коли взаємодіє з учнями, і переходить до методів безперервного збудження активності і самостійності учнів на уроці. Учитель, застосовуючи на уроках методи проекту і презентації, привчає дітей правильно оброблювати інформацію, отриману під час роботи, вчить розв’язувати задачі і розуміти суть перетворень,критично осмислювати отриману інформацію.
  Я вважаю, що комп’ютер — це знаряддя праці,ефективність якого залежить від уміння вчителя застосовувати його для досягнення педагогічних цілей. Практичні можливості комп’ютера як засобу навчання історії є величезними, і не використовувати їх, а тим більше зволікати з їх використанням буде великою помилкою.
 Звичайно, далеко не всі загальноосвітні навчальні заклади забезпечені сучасними комп'ютерами. Проте це не повинно зупиняти розробників мультимедійних засобів навчання, оскільки саме застосування мультимедійних технологій є одним із перспективних напрямів підвищення продуктивності навчання учнів.  Окрім цього необмежені можливості комп'ютера щодо надання інформації розв'язують проблему постійної зміни та оновлення змісту шкільної історичної освіти.

Комментариев нет:

Отправить комментарий