Розробка уроку: " Кіммерійці та скіфи на території сучасної України"



Мета: сформувати уявлення в учнів про розселення кіммерійців та скіфів, їхні основні заняття, повсякденне життя та духовний світ; зіставляти хро­нологічні межі кіммерійської та скіфської історії з історією тогочасних держав Передньої Азії; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити . висновки; виховувати зацікавленість до історії.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Ø називати час, на який припадає поява та розквіт Великої Скіфії, походів Дарія І; засе­лення кіммерійцями, скіфами Північного Причорномор'я;
Ø  показувати на карті територію Великої Скіфії;
Ø застосовува­ти та пояснювати на прикладах поняття «пектораль»;
Ø опи­сувати найзначніші пам'ятки культури скіфів;
Ø визначати внесок кіммерійців та скіфів у світову культуру.
Тип уроку: комбінований, урок застосування знань, умінь і навичок
Обладнання:  підручник, роздавальний матеріал, атлас «Історія стародавнього світу», контурні карти, робочий зошит, ключ-розгадка, картки оцінювання.
 Поняття: «кіммерійці», «скіфи-орачі», «скіфи-кочівники», «царські скіфи», «пектораль».
ХІД УРОКУ
I.                     Організаційний момент.
Привітання. Кожному народу, кожної соціальної групи властива своя манера привітання. Наприклад, на Сході характерною рисою привітання є нахил корпуса з одночасним викиданням руки вперед. Європейці, вітаючи, зазвичай злегка підводять лівою рукою капелюх і віддають легкий уклін головою. Уявіть яким чином могли б вітатися кочові племена зі сходу та привітайтесь один з одним.




2
Притча
Якось мандрівник ішов по долині і побачив людину, яка, обливаючись потом, тягла у гору важкий камінь.
- Що ти робиш? - запитав мандрівник.
- Несу наверх каміння - сердито відповіла людина. Пішов мандрівник вище в гору й побачив іншу людину, теж із каменем.
- А ти що робиш? - поцікавився він.
- Всі носять каміння нагору і  я несу, - важко дихаючи відповіла друга людина. Мандрівник забрався ще вище і зустрів третю людину, яка штовхала наверх камінь. Камінь був дуже важким, але очі людини світилися радістю. І йому мандрівник задав те ж саме питання:
- Що ти робиш?
- Я ношу каміння, для того, щоб побудувати дім - спокійно відповіла вона.
( Додаток № 1)                                
Так і ви сьогодні на урок прийшли: хто просто так, хто прийшов,  бо всі прийшли, а хтось прийшов - здобувати знання. ( Додаток № 2 )
Повідомлення теми та мети уроку.
Вчитель історії. Кожна людина після себе залишає якийсь слід в історії, а певний народ культурні пам’ятки чи предмети побуту. Як на вашу думку цей пагорб міг бути надбання певного народу? ( Додаток № 3 )
 Так, ви праві це курган (насип над стародавньою могилою). І такі насипи залишали по собі кочові племена. Сьогодні на уроці розглянемо тему «Кіммерійці та скіфи на території сучасної України».
Вчитель математики. Та тему «Розв’язування текстових задач», і ви дізнаєтесь, що за допомогою науки математики, можна дізнатися багато цікавої інформації.
 Вчитель історії. Після уроку ви будите мати уявлення  про території  розселення кіммерійців  скіфів, їхні основні заняття, повсякденне життя та духовний світ.
Вчитель математики. Закріпите вміння знаходити дріб від числа, та число за його дробом; продемонструєте свої обчислювальні навички, логічне мислення, активність, самостійність, увагу і наполегливість.


3
II.                  Актуалізація опорних знань.
Вчитель математики. За ключем перевірити домашнє завдання:
№ 525 – Відповідь: 24,5 км
№ 528 – Відповідь: 12 годин
№ 556 – а) 2,5 або 2; б) 8,9
Вчитель історії. Перевірка домашнього завдання  за допомогою робочого зошита та вправи:
Графічний диктант.
1.                Засновник Перської держави  Кір ІІ. (+)
2.                Перська держава була утворена в 405 р. до н.е.(-)
3.                Наступник Кіра ІІ – Камбіз (+)
4.                Дарій І відновив міць Перської держави та приєднав Лідію, Фрігію,Іонію.(+)
5.                У 515  році Кір ІІ поділив Персію на сатрапії. (-)
6.                За часів Дарія ІІ було збудовано багато доріг. (+)
7.                Унаслідок завоювань за правління Дарія І стала величезною імперією від Іонічного узбережжя до Індії та від Чорного моря до Єгипту.(+)
8.                Велика Персія трималася в єдиній і сильній державі завдяки на спільній угоді між народами, які входили до її складу. (-)
9.                Дарій  ІІІ розгромив у 330 році армію Александра Македонського. (-)
10.           Дарій ІІІ під час битви вбив Александра Македонського. (-)
11.           Перська держава була завойована македонською армією (+)
12.           Армія Македонського була набагато краще озброєна та навчена.(+)
Зробити оцінювання  і результати відмітити в «картці оцінювання»
 (Додаток № 4)
III.           Вивчення нового матеріалу
Вчитель математики. Щоб дізнатися, про яке кочове плем’я вам буде розповідати вчитель історії, вам потрібно розшифрувати закодоване слово.
«Зашифроване слово» ( Додаток № 5)


3
й
ц
і
р
м
е
к
60
900
50
18
32
25
20




1.Кіммерійці - давні кочівники, які жили на території Північного Причорномор'я в X — VII століттях до н. е. і мандрували через Кавказ до Малої Азії. Походження кіммерійців невідоме, але вважається, що вони були індоєвропейцями. Істориками вважається що мова кіммерійців належала до іранської мовної групи чи була фракійською, або принаймні, кіммерійці мали іранський правлячий клас, оскільки відомі з ассирійських джерел імена кіммерійських вождів безсумнівно іранського походження.
В археології дуже мало відомо про кіммерійців північного узбережжя Чорного моря. Їх зв'язують із зрубною культурою, яка витіснила раніше катакомбну культуру (2000-1200 до н. е.). Землі України в північному Причорномор'ї —



4
 широкі, просторі степи. Вони дуже зручні для розвитку табунного, відгінного скотарства. Тому не дивно, що в IX ст. до н. е. на них розселились і надовго залишилися племена кочівників, які називалися кіммерійцями. Про це свідчать стародавні рукописи. Найдавнішою писем­ною згадкою про кіммерійців стала «Одіссея» Гомера. Згодом про них писав грек  Геродот, який, мандруючи в V ст. до н. е., потрапив до Стародавньої України.
Усі, хто згадували про кіммерійців, відзначали їх­ню войовничість. У походах вони діставались аж до Малої Азії. Головною їхньою силою була кіннота. Вершники були озброєні мечами, молотами, бойови­ми луками. Кіммерійці першими на землях України почали плавити залізо й робити з нього вироби.
Якщо ви уявите кіммерійця, то неодмінно поба­чите його воїном, який ніколи не розлучається з ко­нем. Кінь був для кочівника товаришем, помічником і рятівником у разі потреби. Але, надаючи перевагу скотарству, кіммерійці потроху навчалися й рільниц­тву. Ці войовничі стародавні мешканці півдня Украї­ни жили племенами, які об'єднувались у племінні со­юзи. На чолі державного об'єднання стояв цар. Панували кіммерійці в українських степах до VII ст. до н. е., поки зі сходу не прийшли скіфи. (Додаток № 6)
Робота в контурних картах
Відмітити територію розселення кіммерійців.
Вчитель математики. І так ми крокуємо далі, дізнаємось про друге кочове плем’я за допомогою гри «Математичний бій». У вас зазначена вертикаль, а  номер вертикалі ви дізнаєтесь розв’язавши наступні задачі. Перетин вертикалі і горизонталі підкаже вам необхідну літеру.
«Математичний бій»( Додаток № 7)                               
Вправа «Відстрочена загадка»
2.Скіфи - з VІ століття до н.е. на території Північно-причорноморських степів оселилися кочові племена  скіфів. Тисячу років вони постійно з кимось воювали: кіммерійцями, сарматами, греками, фракійцями… За легендою воїн-скіф мав випити кров  першого вбитого  ним ворога, інакше його не вважали скіфом. Давайте з вами з’ясуємо чи дійсно скіфи були такі войовничі та жорстокі?
Вправа «Виправ історика» ( Додаток № 8)                                
   Учні отримують тексти в якому історик припустився  помилок, які повинні відшукати за допомогою підручника  та виправити. (Взаємоперевірка за ключем)
Розповідь вчителя. Скіфи міцно утримували свою територію на північ від Чорного моря. Геродот розповідав, що вони жили від ріки Істр (Дунай) на заході і далеко за озеро Меотида (Азовське море) на сході. На півночі їхні зем­лі простягалися до Десни. Скіфи постійно воювали і жили за рахунок здобичі, часто втручалися в боротьбу між державами Малої Азії. Скіфські воїни-кочівники відзначалися жорстокістю в бою. Головною ударною силою була кіннота. Наприкінці VI ст. до н. е. у скіфів сформувалася держава, розквіт якої припадає на IV ст. до н. е. за часів правління Атея. Зберігалася скіфська держава до III ст. н. е., аж поки її не знищили готи. ( Додаток № 9)                                
Про могутність царської Скіфської держави свід­чать кургани. Це поховання як бідних, так і багатих скіфів. Бідних скіфів ховали в ямах, насипаючи зверху невисокий насип. За звичаєм, у могилу клали гончарні вироби, зброю, приносили в жертву вівцю. Вождів, ца­рів, їхніх родичів ховали в склепах, над якими насипали курган. Геродот описує поховання, при якому тіло померлого спочатку бальзамували, відтак возили по інших племенах і поселеннях. Усі плакали та робили на своєму тілі рани, співчуваючи горю. Лише після цього



6
 небіжчика ховали. У могильний склеп поміщали жертв — рабів, конюха, частину найкращих особистих речей по­мерлого багатого скіфа. За тисячу років життя скіфів у степах Південної України поховальних курга­нів виросло чимало. Вони — деталь пейзажу нашого краю. ( Додаток № 10)                                
Робота в атласах
Виділити територію розселення скіфів та з’ясувати на які племена вони поділялись. (вчитель переглядає атласи та оцінює під час перегляду відео)
Перегляд відеосюжету та виконання вправи «Відстрочена загадка»
 Пропонується учням під час перегляду відео пригадати відстрочену загадку та визначитись з відповіддю.
 ІV. Контроль і самоперевірка знань
   Вправа «Займи позицію» ( Додаток № 11)                                
  Вчитель історії.  Повертаючись до відстроченої загадки діти дають відповідь на неї. Чи дійсно скіфи були такими жорстокими воїнами? Вчитель  вивішує на  середині дошки запитання і пропонує учням підійти до дошки з написом «Так» чи «Ні». Далі кожен з дітей обґрунтовує свою позицію.
Вчитель математики.
Самостійна робота ( Додаток № 12)                                
1)Чому дорівнює маса прикраси, яку носили вищі правителі: фараони, римські імператори, скіфські правителі, якщо відомо, що  її ваги становить 460 гр?
2) діаметра пекторалі з кургану Товста Могила становить 20,4 см. Знайдіть діаметр пекторалі.
3)Скільки коштує пектораль, якщо відомо, що 50 млн. доларів становить  її вартості?
V. Підсумок уроку
Рефлексія.  За словами Аристотеля, пізнання починається з подиву. Що у вас викликало здивування під час роботи на уроці. Чи з’явилося почуття самоповаги? Похвали себе.


7
VІ. Домашнє завдання.
Історія.
1)Опрацювати текст параграфа.
3)Робота в контурних картах «Скіфо-кіммерійський світ» та завдання 6 параграфа.
№ 537   № 538. Повторення: №558
 
Математика.



Додаток № 1
Притча
Якось мандрівник ішов по долині і побачив людину, яка, обливаючись потом, тягла у гору важкий камінь.
- Що ти робиш? - запитав мандрівник.
- Несу наверх каміння - сердито відповіла людина. Пішов мандрівник вище в гору й побачив іншу людину, теж із каменем.
- А ти що робиш? - поцікавився він.
- Всі носять каміння нагору і  я несу, - важко дихаючи відповіла друга людина. Мандрівник забрався ще вище і зустрів третю людину, яка штовхала наверх камінь. Камінь був дуже важким, але очі людини світилися радістю. І йому мандрівник задав те ж саме питання:
- Що ти робиш?
- Я ношу каміння, для того, щоб побудувати дім - спокійно відповіла вона.
Скіфи: розселення та заняття
Додаток № 4
Графічний диктант.
1.                Засновник Перської держави  Кір ІІ.
2.                Перська держава була утворена в 405 р. до н.е.
3.                Наступник Кіра ІІ – Камбіз
4.                Дарій І відновив міць Перської держави та приєднав Лідію, Фрігію,Іонію.
5.                У 515  році Кір ІІ поділив Персію на сатрапії.
6.                За часів Дарія ІІ було збудовано багато доріг.
7.                Унаслідок завоювань за правління Дарія І стала величезною імперією від Іонічного узбережжя до Індії та від Чорного моря до Єгипту.
8.                Велика Персія трималася в єдиній і сильній державі завдяки на спільній угоді між народами, які входили до її складу.
9.                Дарій  ІІІ розгромив у 330 році армію Александра Македонського.
10.           Дарій ІІІ під час битви вбив Александра Македонського.
11.           Перська держава була завойована македонською армією.
12.           Армія Македонського була набагато краще озброєна та навчена.

Додаток № 5

«Зашифроване слово»

й
ц
і
р
м
е
к
60
900
50
18
32
25
20




Додаток № 7

«Математичний бій»
              E       В        Р        І       К         А
1
а
б
в
г
Ґ
д
2
е
є
ж
з
и
і
3
ї
й
к
л
м
н
4
о
п
р
с
т
у
5
ф
х
ц
ч
ш
щ
6
ь
ю
я






 Додаток № 8
                          Скіфи: розселення та заняття
     Скіфи вели осілий спосіб життя . Вони спромоглися подолати опір кіммерійців завдяки своїй чисельності, єдності й організованості. Коли Геродот у ІІ ст. до н. е. написав про скіфів, він вважав, що ті поділяються на скіфів-землеробів, скіфів-кочівників та царських скіфів. Царські скіфи мешкали на берегах Чорного моря  та в степовій частині Криму. Скіфи-орачі жили в степовій зоні, переважно між Дністром і Дніпром. А скіфи-кочівники опанували степи Причорномор’я. Свої поселення вони облаштовували на пагорбах, зручних для оборони, які були оточені земляними валами і ровами. Цей народ славився ви­сокою майстерністю ремісників. Особливо поширеним було ковальство, гон­чарство, ткацтво. Разом із залізом скіфи виробляли і бронзу.
Скіфо-перські війни
 Як і всі кочові народи, скіфи були не дуже войовничими. Кочівники-скотарі шукали нових тварин, нових територій. Вільних земель на той час ставало чимдалі менше, тому їх здобували, відбираючи в слабших сусідів.
У стародавніх історичних рукописах згадується про війни перських і македонських царів проти скі­фів. Приблизно в 214 р. до н. е. перський цар Дарій ІІІ пішов на скіфів, щоб прокласти новий шлях у Серед­ню Азію. Перси заглибилися в безмежні степи Північ­ного Причорномор'я й відчули, що потрапили в скрутне становище.
 Скіфи вжили тактику партизанської війни. Вони уникали відкритого бою, натомість стрімко напада­ли невеликими загонами на окремі підрозділи й зав­давали не великих втрат прибульцям. Переслідувати скіфів було особливо небезпечно - вони майстерно володіли прийомом «скіфський постріл» — вершник випускав у переслідувачів стрілу на скаку коня.
Найбільші втрати перси мали саме під час бою з скіфами. Похід персів зазнав поразки. Армія, страждаючи без води та їжі, ледве врятувалася.



Комментариев нет:

Отправить комментарий