Розробка уроку: " Давній Єгипет"



Мета: закріпити, узагальнити та систематизувати знання учнів з теми  “ Давній Єгипет», перевірити, як учні засвоїли програмовий матеріал, основні історичні терміни, поняття, події; розвивати історичне та логічне мислення, зв’язну мову, навички роботи з картою, історичними документами; виховувати любов до предмета, почуття відповідальності, справедливості, дружби.

Тип уроку : урок узагальнення і систематизації знань.

Форма уроку : гра – подорож.

Обладнання: плакат «Давній  Єгипет»,  шкільні  історичні  атласи,  завдання

для  перевірки  знань(тести), картки з індивідуальним  завданням, політична карта світу, атлас, матеріали для проведення гри.

                                                            Хід уроку

I . Організаційна частина

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Протягом декількох уроків історію якої держави ми разом вивчали?

       На першому занятті ви ознайомилися з географічним положенням цієї країни , а потім продовжили свою мандрівку в її далеке загадкове минуле. Крок за кроком піднімалися вище й вище вгору, здобуваючи нові знання , нарешті вивчена тема остання і ви – на вершині. Щоб краще збагнути, осягнути велич, могутність і культуру Єгипетської держави, а також усвідомити причини її занепаду, ми здійснимо « подорож у часі» і побуваємо у Давньому Єгипті. На уроці ви зможете перевірити свої знання з теми, закріпити основні історичні терміни і поняття, відтворити хронологічні рамки вивченого періоду, попрацювати з історичним документом. Наприкінці подорожі ви маєте відповісти на запитання: « Який скарб найдорожчий»?

Урок буде незвичайний. Щоб він був ефективним, нам необхідно обрати:

1)    Експертів, які будуть спостерігати за подіями на уроці, вестимуть облік змагання.

2)    Помічників.

Умови і завдання подорожі:



2

1.     Час на проходження маршруту – 30 хв.

2.     Заробити якнайбільше пірамідок за правильні відповіді.

3.     Знайти скарб.

4.     Відповісти на запитання: « Який скарб найдорожчий?»

Діти,  перш  ніж  ми  вирушимо  у  подорож,  нам   неохідно  повторити  саме  важливе  з теми. До  того ж  вам  надійшов  лист від  історика-єгиптознавця, у  якому  нас  націлюють  на   знання  з  теми. Та  ось  він,  читайте ( Додаток №1).

А щоб фортуна вам посміхнулася, візьміть у мандрівку знання, силу волі, вихованість, прагнення до перемоги, не завадить і вірний товариш, що виручить у скруті. Отож, уперед!

III. Основна частина

I  етап. У храмі фараона Рамзеса II, вирізьбленому в скелі, на вас чекає скарб. Але дістатися до нього можна, лише пройшовши підземний лабіринт. Спробуйти дійти до нього, але будьте обережними! Час проходження – 3 хв.  
Я ознайомлю вас із проходженням Лабіринту. (Учитель зачитує уривок із твору Б. Пруса «Фараон», с. 515—516) ( Додаток № 2).

Учні уважно розглядають лабіринт і вирі­шують, який шлях обрати. Обравши, ставлять стрілку покажчик.

II етап. Вам потрібно протягом 2 хв. поставити у відповідність дату і подію.( Усі події і поняття розташовані у правильному порядку, але на момент роботи в командах їх необхідно змінити). ( Додаток № 3 ).

III етап. Дати визначення історичним поняттям. ( Додаток № 4 ).

IV етап. Але яка подорож без карти? Тому наступне випробування : назвати тогочасні головні міста (письмово). Потім показати експертам на політичній карті

сучасний Єгипет і назвати , столицю країни; робота  з контурною  картою ( карта  під  час  занурення  у  воду  втратила  колір,  відновіть  її). Час – 2 хв. Команди одночасно виконують однакові завдання. ( Додаток № 5 ).







3

V етап. Добре впорались і з цим завданням. Проте час знову в дорогу! Шлях до мети скоротиться, якщо ви за 3 хв. дасте якнайбільше правильних відповідей,

користуючись сигнальними табличками: а,б,в. Експерти  уважно слідкують за відповідями учасників і ведуть чіткий облік. Тести ( учитель подає певний сигнал – команди піднімають сигнальні таблички) ( Додаток № 6).

VI етап. Добре впорались із випробуваннням , молодці! ( Оцінювання. За правильну відповідь – 1 пірамідка. ) Вам відомо, що одним із чудес світу, якими уславився Єгипет, є піраміди. Отже, наступні перешкоди повязані саме з ними. За 3 хв. ( письмово) поясніть слова Т.Шевченка ( команди одночасно виконують однакові завдання). ( Додаток № 7).

Вам під силу вирішити будь – яке завдання. Ви і з цим успішно впоралися.

VII етап. Крім пірамід у Єгипті є ще одна мовчазна пам'ятка древньої цивілізації — це Сфінкс. (Учитель зачитує уривок із твору Б. Пру­са «Фараон», с. 443). Отож, «батько жаху» пильно охороняє скар­би фараонів і лише той продовжить свою манд­рівку, хто подолає наступну перешкоду. За 4 хв. прочитати зашифрований документ і поясни­ти його зміст, використовуючи таблицю з ієро­гліфами.

( Додаток № 8).

VIII етап. Мандруємо далі. І знову випробування. Вам потрібно за 2 хв. скласти ієрархічну драбину Єгипетської держави . ( Фараон, вельможі, жерці, чиновники, воїни, селяни, ремісники, раби) ( Додаток № 9).

 Подолана остання перешкода.

-         Щ о ж за скарб захований у скрині?

Команда переможець відкриває скриньку, де лежить скручений сувій з написом: « Немає скарбів, дорожчих за освіту, і, поки можеш, ці скарби збирай»!     
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

IV. Підсумок уроку та оцінювання навчальних досягнень.

 Експерти підбивають підсумки подорожі. Відзначають кращих мандрівників.

За роботу в групах вчитель виставляє оцінки відповідно до набраних пірамідок.





4

Учитель. Ось і закінчився наш незвичайний урок. Та народ Єгипту залишив про себе згадку, про яку українська поетеса Леся Українка сказала:

І кожна цегла, статуя, колона,

Мережечка , різьба і малювання

Незримими устами промовляє:

« Мене створив єгипетський народ

І тим навік своє імення вславив.

V. Домашнє завдання.

Скласти розповідь « Моє враження від подорожі до стародавнього Єгипту».

Лабіринт. Він був теж побудований Аменем-хетом і мав форму велетенської підкови, що за­ймала ділянку землі в тисячу кроків завдовжки і шістсот завширшки. Будівля ця була найбільшою скарбницею Єгипту. У ній покоїлися мумії бага­тьох прославлених фараонів, знаменитих жерців, полководців, будівельників, а також опудала свя­щенних тварин, особливо крокодилів. Тут збері­галися накопичені протягом століть багатства єгипетського царства, про які в наш час важко навіть скласти собі уявлення. Лабіринт не був недоступним зовні і не дуже пильно охороняв­ся: охорону його становив лише невеликий кара­ул солдатів жрецької армії і декілька жерців ви­пробуваної чесності. Безпека скарбниці ґрунту­валася, власне, на тому, що, за винятком декіль­кох осіб, ніхто не знав, де шукати її серед Ла­біринту, що складався з двох ярусів, — надзем­ного і підземного, в яких налічувалося по тисяча п 'ятсот кімнат).

3000 р. до н.е.

Об’єднання Верхнього і Нижнього Єгипту

Середина ХV ст. до н.е

Роки правління Тутмоса III

ХI ст. до н.е.

Розпад Єгипту

Бл. 3730 р. до н.е.

Піраміда Хеопса

Більше 5 тис. років тому
Виникла писемність



    Держава

Фараон

Дельта



Ієрогліфи




1.     Єгипет розташований у :

    а) Австралії;

    б) Африці;

    в) Антарктиді.

   2. Річка, що протікає через Єгипет:

   а) Дунай;

   б) Амазонка;

   в) Ніл.

 3. Єгипетський очерет:

  а) пальми;

 б) папірус;

 в) пергамент.

4. Пристрій для поливання землі на пагорбах:

 а) шафадуши;

 б)  шадуфи;

 в) шашифади.

5. Назви єгипетських областей:

а) мон;

б) омн;

в) ном.

6. Цар  називався:

а) імператор;

б) фараон;

в) цезар.

По голому піску стоять

По шнуру піраміди в ряд,

Мов фараонова сторожа,

І ніби фараонам знать

Вони дають, що правда Божа

Встає вже, встала на землі,

Щоб фараони стереглися.

  «Ось і сфінкс — це дітище жерців! Скільки б разів я не бачив його, вдень або вночі, завжди мене цікавило питання: що це таке і для чого? Що таке піраміди, я розумію. Спорудженням пірамід могутній фараон хотів показати свою силу або,



що, можливо, розумніше, хотів забезпечити собі вічне життя в потойбічному світі, яке б не по­турбував жоден ворог або злодій. Але сфінкс? Зви­чайно, це емблема священної касти жерців: ве­лика мудра голова і левові кігті... Огидний ідол, дволикий і неначе гордий тим, що ми поряд з ним подібні до сарани. Не людина, не тварина, не ка­мінь... Що ж він таке? Яке його призначення? А усмішка... Дивуєшся непорушності пірамід він посміхається, йдеш поговорити з трунами він теж посміхається. Чи зазеленіють поля Єгипту, або шифон пустить у всі кінці своїх вогненних скакунів, чи невільник шукає свободи в пустелі, або Рамзес Великий переслідує переможені наро­ди, — у нього для всіх одна й та ж млява посміш­ка. Дев 'ятнадцять династій пройшли перед ним, як тіні, а він посміхається... і посміхався б, якби навіть висох Ніл і Єгипет зник під пісками. Ну хіба це не чудовисько, тим більше жахливе, що в нього покірлива людська подоба ? Вічний, він ніко­ли не знав жалю до тлінного світу»


Комментариев нет:

Отправить комментарий