Таблиця 15. Право: поняття та
основні ознаки.
Право
|
це система загальнообов’язкових,
формально визнаних правил поведінки, що встановлюються, гарантуються і
охороняються державою з метою упорядкування та регулювання суспільних
відносин
|
|
Ознаки:
|
||
1
|
Право — це не одна норма (норма —
у перекладі з грецької означає правило поведінки), а сукупність або
система норм
|
|
2
|
Норми права виражають волю
панівного класу, який знаходиться при владі, або компроміс класів і
соціальних груп чи волю всього народу
|
|
3
|
Норми права встановлюються або
санкціонуються (офіційно схвалюються) державою
|
|
4
|
Формальна визначеність права
вказує на те, що норми права сформульовані за правилами граматики і
формальної логіки і викладені в нормативно-правових актах, а також, складають
систему писаного права
|
|
5
|
Норми права регулюють найбільш
важливі суспільні відносини з позиції держави і суспільства
|
|
6
|
Норми права є
загальнообов’язковими, є єдиною системою приписів, обов’язкових для всього
населення, що проживає на території певної держави
|
|
7
|
Норми права охороняються заходами
державного примусу у випадку їх порушень або шляхом застосування юридичних
санкцій
|
|
Таблиця 16. Функції права.
Функції права
|
це основні напрямки впливу права
на свідомість і поведінку учасників суспільних відносин із метою розв’язання
конкретних завдань, що стоять перед правом
|
|||
Функції права
|
||||
За сферою правового впливу
|
За характером впливу на свідомість
і поведінку суб’єктів суспільних відносин
|
За характером регулювання
суспільних відносин
|
За сферою, на яку поширюються
функції права
|
|
|
||||
Таблиця 17. Характеристика
спеціально-юридичних функцій права.
Види спеціально-юридичних функцій
прав
|
|
Регулятивна
|
Охоронна
|
це такий напрямок правового
впливу, який покликаний забезпечити чітку організацію суспільних відносин, їх
функціонування і розвиток відповідно до потреб суспільного прогресу
|
це такий напрямок правового
впливу, який спрямований на охорону позитивних і витіснення негативних для
суспільства відносин
|
впливає на суспільні відносини
шляхом:
|
|
|
Таблиця 18. Основні види джерел права.
Основні джерела права
|
Правовий звичай
|
Санкціоноване (тобто офіційно
схвалене) державою правило поведінки, що склалося в результаті тривалого
повторення людьми певних дій
|
Правовий прецедент
|
Судове чи адміністративне рішення
з конкретної юридичної справи, якому надається обов’язкове значення під час
вирішення всіх наступних аналогічних справ
|
|
Релігійно-правові норми
|
Санкціоновані державою церковні
канони (правила) та інші релігійні норми, яким надається загальнообов’язковий
характер
|
|
Нормативно-правовий акт
|
Письмовий документ компетентного
органу держави, у якому закріплено правило поведінки загальнообов’язкового
характеру, що забезпечується державою
|
|
Нормативно-правовий договір
|
Документ загального характеру, що
встановлюється за взаємною домовленістю кількох суб’єктів і забезпечується
державою
|
|
Міжнародно-правовий акт
|
Документ міжнародного
співтовариства, який з санкції держави поширюється на її території
|
Таблиця 19. Основні елементи системи
права.
Система права
|
об’єктивно зумовлена внутрішня
організація і структура права, яка виражає єдність та узгодженість правових
норм і об’єктивний поділ їх на галузі й інститути відповідно до особливостей
суспільних відносин
|
||
Елементи:
|
|||
Галузь права
|
Норма права
|
Інститут права
|
|
сукупність норм права, які
складають відособлену частину системи права і регулюють якісно однорідні
суспільні відносини специфічним методом правового регулювання
|
відображене в законах чи інших
джерелах права загальнообов’язкове правило поведінки, що є взірцем можливої
чи необхідної поведінки та охороняється від порушень заходами державного
примусу
|
сукупність правових норм, які
регулюють певну групу однорідних суспільних відносин і становлять
частину галузі права
|
|
Таблиця 20. Коротка характеристика
основних галузей права України.
Коротка характеристика основних
галузей права України
|
|
Конституційне
|
Регулює відносити, які складаються
в процесі організації і здійснення державної влади
|
Адміністративне
|
Регулює відносини, що складаються
у сфері виконавчо-розпорядчої діяльності
|
Трудове
|
Регулює відносини між працівником
і власником (уповноваженим органом) у трудових відносинах
|
Цивільне
|
Регулює майнові і зв’язані з ними
особисті немайнові відносини
|
Шлюбно-сімейне
|
Регулює шлюбно-сімейні та
прирівняні до них відносини
|
Земельне
|
Регулює відносини, які складаються
у процесі використання землі
|
Фінансове
|
Регулює відносини, що виникають у
процесі надходження та розподілу коштів державного бюджету
|
Екологічне
|
Регулює відносини, які складаються
у процесі природокористування
|
Кримінальне
|
Визначає види суспільно
небезпечних діянь (злочинів) і покарання, що застосовуються до осіб, які їх
скоїли
|
Цивільно-процесуальне
|
Регулює відносини, що виникають
під час досудового слідства, судового розгляду кримінальних справ, а також
винесення і оскарження вироку суду
|
Виправно-трудове
|
Регулює відносини, що виникають у
процесі виконання судових рішень у кримінальних справах
|
Муніципальне
|
Регулює суспільні відносини з
питань функціонування системи місцевого самоврядування
|
Таблиця 21. Правова система: поняття
та основні елементи.
Правова система
|
сукупність взаємопов’язаних
юридичних засобів, за допомогою яких регулюються суспільні відносини
|
|
Юридичні засоби правової системи
|
||
Правові норми
|
Формально обов’язкові правила
поведінки, що мають загальний характер, установлюються або санкціонуються
державою з метою регулювання суспільних відносин і забезпечуються її
організаційною, виховною та примусовою діяльністю
|
|
Правові принципи
|
Такі важливі засади, які
відображають основи побудови права
|
|
Юридичні установи
|
Правотворчі, правовиконавчі та
правоохоронні органи держави, які спрямовують свою діяльність на реалізацію і
захист права, боротьбу з його порушенням
|
|
Правотворчість
|
Особливий вид соціальної
діяльності, що складається з послідовних операцій, результатом яких стає
прийняття нормативно-правового акта
|
|
Реалізація права
|
Втілення права в життя, яке
здійснюється у формі його використання, дотримання, виконання, застосування
|
|
Правова культура
|
Сукупність правових поглядів,
ідей, уявлень, почуттів, рівень юридичної техніки, законодавства, законності,
які характерні для конкретного суспільства
|
|
Правопорядок
|
Режим упорядкованості,
організованості суспільних відносин, що існує в державі за умови належного
дотримання законності
|
|
Таблиця 22. Норми права: поняття,
ознаки.
Норма права
|
це обов’язкове, формально
визначене правило поведінки загального характеру, що в установленому порядку
приймається, здійснюється та забезпечується відповідними державними органами
в межах їх компетенції, спрямоване на регулювання різних сфер суспільних
відносин і захист соціальних цінностей шляхом встановлення юридичних прав і
обов’язків суб’єктів права і охороняється від порушень заходами державного
примусу
|
|
Ознаки, що відрізняють норми права
від інших соціальних норм
|
||
1
|
Норма права — це таке правило
поведінки, яке регулює найбільш важливі суспільні відносини, на відміну від
інших соціальних норм
|
|
2
|
Це правило поведінки формулюється
у вигляді юридичних прав і обов’язків суб’єктів суспільних відносин
|
|
3
|
Норма права — це формально
визначене правило поведінки, яке зафіксоване в нормативно-правовому акті за
законами формальної логіки і граматики
|
|
4
|
Норма права — це правило
поведінки, яке охороняється державною владою від порушень, а у випадку
порушень держава застосовує юридичні санкції
|
|
5
|
Це правило поведінки встановлене
або санкціоноване державою чи її окремими органами і має офіційний характер
на відміну від інших правил поведінки
|
|
6
|
Ці правила поведінки можуть
змінюватись або відмінятись тими державними органами, які їх приймали
(видавали) або вищестоящими органами
|
|
7
|
Норма права є загальнообов’язковою
для виконання всім населенням і посадовими особами державних органів
|
|
Таблиця 23. Структура норми права.
Структура норми права
|
внутрішня будова норми права, що
виявляється у взаємодії її основних структурних частин (елементів)
|
Елементи:
|
|
Гіпотеза
(передбачення)
|
Така частина (елемент) норми
права, що вказує на конкретні життєві обставини чи умови, з настанням яких
виникають права і обов’язки, юридичні факти і правовідносини
|
Диспозиція
(розпорядження)
|
Така частина (елемент) норми
права, що вказує на саме правила поведінки — права та обов’язки учасників
правовідносин
|
Санкція
(стягнення)
|
Така частина (елемент) норми
права, яка визначає міру державного впливу (заходи державного примусу), що
застосовуються до порушника прав та норм обов’язків, передбачених диспозицією
норми
|
Схема 5. Елементи норми права.
Логічні елементи норми права
виражаються за схемою:
|
|
|
|
||||||
Якщо продавець уклав договір
купівлі-продажу (гіпотеза), то він зобов’язаний при укладенні договору
попередити про права третіх осіб (диспозиція), інакше до нього можуть
бути застосовані засоби впливу, спрямовані на захист прав покупця (санкція)
|
Таблиця 24. Юридичні властивості
правових норм.
№
|
Юридичні властивості правових норм
|
1
|
складаються з норм, тобто правил
поведінки, що зумовлюють нормативний характер права
|
2
|
встановлюються державою, а отже,
виражають волю держави
|
3
|
регулюють найважливіші суспільні відносини
|
4
|
мають пріоритет перед іншими
соціальними нормами
|
5
|
носять загальнообов’язковий
характер, бо поширюють свою дію на усіх учасників правовідносин, а отже, є
обов’язковими для виконання
|
6
|
є формально визначеними, бо чітко
формулюють правила, які в них закріплені
|
7
|
виражені в правових актах —
законах та підзаконних нормативно-правових актах
|
8
|
взаємообумовлені, взаємопов’язані,
а отже, утворюють систему права держави
|
9
|
гарантуються, забезпечуються та
охороняються примусовою силою державної влади
|
10
|
утворюються, змінюються чи
скасовуються в результаті правотворчої діяльності держави
|
Таблиця 25. Нормативно-правовий акт.
Нормативно-правовий акт (НПА) — це письмовий юридичний документ,
виданий державою чи окремими її органами, має владний, загальнообов’язковий
характер, в якому закріплюються офіційні правила поведінки загального
характеру, що забезпечуються і охороняються державною владою і спрямовані на
регулювання суспільних відносин
|
|
Юридична сила — це специфічна властивість
нормативно-правових актів, яка розкриває їх співвідношення і залежність за
формальною обов’язковістю та визначається місцем правотворчого органу в
апараті держави
|
|
Ознаки, які відрізняють НПА від
інших правових актів:
|
|
1
|
НПА мають владний характер і
видаються (приймаються) в межах компетенції того чи іншого державного органу
або загальнонародних чи місцевих референдумів
|
2
|
НПА мають певну форму і назву, а
також юридичну силу, передбачену для актів тих чи інших державних органів
(наприклад, Президент України видає укази і розпорядження)
|
3
|
НПА повинні мати правовий
характер, відповідати Конституції, принципам правової держави і громадського
суспільства
|
4
|
НПА повинні бути офіційно
опубліковані і мати механізм їх реалізації
|
5
|
НПА є формою права, мають
офіційний характер як для держави, так і для громадян
|
Таблиця 26. Законодавство.
Законодавство — це сукупність чинних
нормативно-правових актів правотворчих органів, що регулюють правовідносини в
державі
|
|
Система законодавства — це сукупність упорядкованих
певним чином нормативно-правових актів держави
|
|
Нормативно-правовий акт
|
Визначення
|
Закон
|
нормативно-правовий акт вищого
представницького органу державної законодавчої влади або самого народу, який
регулює найбільш важливі суспільні відносини, виражає волю та інтереси більшості
населення, має вищу юридичну силу щодо інших нормативно-правових актів
|
Постанова
|
|
Декрет
|
один із видів нормативно-правових
актів, що видаються органами державної влади (в Україні декрети видавав
Кабмін України, якому парламент делегував повноваження законодавчої влади)
|
Указ
|
нормативно-правовий акт, виданий
главою держави
|
Положення
|
правовий акт, що встановлює
основні правила організаційної діяльності підприємств, установ і організацій
|
Наказ
|
правовий акт, що видається на
підставі й на виконання чинних законів, урядових постанов і розпоряджень,
наказів, положень та інструкцій вищестоящих органів
|
Інструкція
|
правовий акт органу управління,
яким визначаються правила, що регулюють організаційні, науково-технічні,
технологічні, фінансові та інші спеціальні сторони діяльності установ,
підприємств, окремих їх підрозділів і служб, а також посадових осіб або
громадян
|
Таблиця 27. Закон.
Закон — це нормативний акт, який
приймається органом законодавчої влади (парламент) чи народом (через
референдум) у законодавчому порядку, регулює найважливіші сфери суспільних
відносин і має вищу юридичну силу щодо інших правових актів
|
||
Види законів:
|
||
Конституція
|
Основний Закон держави, який закріплює
державний і суспільний лад та фундаментальні принципи регулювання суспільних
відносин, якому належить верховенство в системі нормативних актів, має
найвищу юридичну силу та приймається в особливому порядку народом чи органом
законодавчої влади
|
|
Конституційні закони
|
нормативні акти, що становлять
основу розвитку правової системи, вносять зміни й доповнення до Конституції,
регулюють найважливіші відносини, що складаються в процесі організації і
здійснення державної влади та сфери суспільного життя, приймається народом чи
органом законодавчої влади, його кваліфікованою більшістю в порядку
законодавчого процесу
|
|
Звичайні закони
|
нормативні акти, що приймаються в
межах законодавчого процесу, регулюють найважливіші сторони суспільного
життя, відповідають Конституції і конституційним законам та мають вищу
юридичну силу для підзаконних нормативних актів
|
|
Верховна Рада України від імені
Українського народу — громадян України всіх національностей, приймає цю
Конституцію — Основний Закон України.
Із преамбули
Конституції України
від 28 червня 1996 р.
|
Конституція України має найвищу
юридичну силу.
Закони та інші нормативно-правові
акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
ч. 2 ст. 8 Конституції України
|
|
Таблиця 26. Система права і система
законодавства.
Система права
|
Система законодавства
|
Об’єктивно зумовлена внутрішня
організація і структура (будова) права, яка виражає єдність і узгодженість
правових норм та об’єктивний поділ їх на галузі та інститути залежно від
особливостей суспільних відносин
|
Сукупність законів і підзаконних
нормативних актів, які виражають зміст правових норм, принципів, декларацій і
спрямовані на регулювання неоднорідної сукупності суспільних відносин
|
Відмінності
|
|
Первинним елементом є норма права
|
Первинним елементом є нормативний
(законодавчий) акт
|
За об’ємом матеріалу, система
права вужча від системи законодавства, оскільки вона включає лише норми права
|
За об’ємом матеріалу,
законодавство ширше системи права, оскільки воно включає, крім норм права,
правові поняття, завдання, цілі і мотиви прийняття нормативних актів,
програмні положення, декларації, які не входять у систему права
|
Внутрішня структура системи права
включає галузі, інститути та норми права
|
Внутрішня структура системи
законодавства включає галузі законодавства, нормативні інститути та
нормативні приписи
|
Система права виходить тільки із
галузей та інститутів права
|
Система законодавства не співпадає
з галузями і інститутами системи права, оскільки вона включає норми різних
галузей права і виконує потреби державного управління, потреби громадянського
суспільства
|
Таблиця 27. Підзаконні
нормативно-правові акти: поняття та види.
Підзаконні нормативно-правові акти
України — це
офіційні письмові документи (акти), прийняті (видані) компетентними органами
державної влади чи уповноваженими державою іншими суб’єктами:
|
||
За юридичною силою розрізняють:
|
||
Загальні
|
Поширюються на всю територію та
населення держави
|
|
Відомчі
|
Поширюються на певну сферу
суспільних відносин
|
Нормативні накази та інструкції
міністрів та керівників державних комітетів (відомств) та інших центральних
органів виконавчої влади
|
Місцеві
|
Поширюються на територію певної
адміністративної одиниці
|
|
Локальні
|
Регламентують діяльність
підприємств, установ, організацій і поширюються на їх працівників
|
Нормативні накази, інструкції та
розпорядження адміністрації підприємств, установ та організацій
|
Таблиця 28. Способи систематизації
законодавства (нормативно-правових актів).
Способи систематизації
законодавства
|
||
Кодифікація
|
Інкорпорація
|
Консолідація
|
Спосіб систематизації
законодавства (нормативно-правових актів), забезпечення його системності й узгодженості,
який полягає у зміні змісту правового регулювання суспільних відносин
|
Спосіб систематизації
законодавства (нормативно-правових актів), який полягає в об’єднанні актів у
збірники чи зібрання, розташування їх у певному порядку (за певним критерієм)
без зміни змісту правового регулювання суспільних відносин
|
Спосіб систематизації
законодавства (нормативно-правових актів), у процесі якого всі нормативні
положення раніше прийнятих актів об’єднуються в єдиному новому документі без
зміни змісту правового регулювання суспільних відносин
|
Таблиця 29. Структура правовідносин.
Термін
|
Визначення
|
Правовідносини
|
врегульовані нормами права
суспільні відносини, у ході яких їхні учасники реалізують свої суб’єктивні
права і виконують юридичні обов’язки
|
Схема 6.
Суб’єкти
|
Об’єкти
|
Зміни
|
Учасники правових відносин, які
мають суб’єктивні права та юридичні обов’язки
|
Те, на що направлені інтереси
суб’єктів, з приводу чого вони вступають у правові відносини
|
Визначені законом суб’єктивні
права та юридичні обов’язки учасників правовідносин
|
Схема 7. Види правовідносин.
За тривалістю в часі
|
За галузями права
|
За кількістю суб’єктів
|
|
За функціональною спрямованістю
|
За рівнем індивідуалізації
суб’єктів
|
За розділом прав і обов’язків між
суб’єктами
|
|
Таблиця 30. Суб’єкти правовідносин.
Суб’єкти правовідносин
|
|
Фізичні особи
|
Юридичні особи
|
люди, які залежно від свого
правового статусу виступають як:
|
організації, що створені та
зареєстровані у визначеному законом порядку і можуть бути самостійними
учасниками правовідносин.
Бувають колективні і
індивідуальні.
Колективні суб’єкти:
|
Схема 8. Правосуб’єктність.
Правоздатність
|
Дієздатність
|
Деліктоздатність
|
Визнана державою загальна
можливість мати передбачені законом права бути їх носієм
|
Здатність особи своїми діями
реалізувати свої права та обов’язки
|
Здатність нести юридичну
відповідальність за скоєнні правопорушення
|
Таблиця 31. Види об’єктів правовідносин.
Об’єкти правовідносин — це все те, з приводу чого вони
виникають, на що спрямовано дії сторін, що складає предмет їх інтересів
Об’єкти правовідносин — це матеріальні й нематеріальні
блага, з приводу яких суб’єкти вступають у правовідносини, здійснюють свої
суб’єктивні юридичні права і суб’єктивні юридичні обов’язки
|
|
Види об’єктів правовідносин
|
Приклади
|
Предмети матеріального світу
|
Засоби виробництва, предмети
споживання, цінні речі
|
Послуги
|
Виконання робіт, зумовлених
договором
|
Продукти духовної та
інтелектуальної творчості
|
Твори живопису, музики,
літератури, кіно, інші результати інтелектуальної діяльності
|
Цінні папери, офіційні документи
|
Паспорти, дипломи, гроші,
лотерейні білети, акції
|
Особисті немайнові блага
|
Життя, здоров’я, честь, гідність,
права і свободи
|
Таблиця 32. Юридичні властивості
правовідносин.
Правовідносини — це норми права в дії,
вирішальна форма соціального буття, права і навпаки, право — це
правовідносини, закріплені в юридичних нормах і відображені в правосвідомості
|
Схема 9.
Виникають стихійно або
цілеспрямовано, на базі правових ідей, ідеалів і принципів
|
Обумовлюються потребами та
інтересами різних класів, соціальних груп, націй або всього народу
|
Держава відображає і закріплює в
законах і підзаконних нормативно-правових актах
|
Юридичні властивості правовідносин
|
Виникають на підставі законів, які
повинні виражати потреби і інтереси кожної людини і всього суспільства, в
тому числі і держави
|
Виникають на підставі реалізації
суб’єктивних прав і юридичних обов’язків
|
Діють у часі, просторі, за колом
осіб і мають ефективний механізм реалізації
|
Схема 10. Юридичні факти.
Юридичні факти — це конкретні життєві обставини,
передбачені правовою нормою, що викликають виникнення, зміну чи припинення
правовідносин
|
Залежно від волі поділяються на
|
факти-дії
|
|
факти-події
|
обставини, настання яких залежить
від волі суб’єкта правовідносин (напр., укладання угоди, скоєння
правопорушення)
|
обставини, виникнення і дія яких
не залежить від волі суб’єкта правовідносин, але з настанням яких правові
норми пов’язують настання певних правових наслідків (напр., стихійне лихо,
хвороба, день народження, смерть)
|
юридичні факти-дії
|
вольова поведінка людей, зовнішнє
виражання їх волі, свідомості громадян і юридичних осіб
|
правомірні дії
|
|
неправомірні дії
|
||||
дії, що здійснюються на основі
правових норм
|
дії, що здійснюються всупереч
правових норм
|
|||||
юридичні акти
|
юридичні вчинки
|
|
об’єктивно-протиправні дії
|
правопорушення
|
||
правомірні дії, в яких воля
суб’єктів правовідносин спрямована на досягнення певного правового результату
(напр., укладання договору оренди)
|
правомірні дії, з якими правові
норми пов’язують настання правових наслідків незалежно від волі чи бажання
суб’єкта правовідносин (напр., знахідка скарбу)
|
Необхідна оборона
|
Злочин
|
|||
Крайня необхідність
|
Проступки
|
|||||
Таблиця 33. Правова поведінка:
поняття та види.
Правова поведінка — сукупність соціально значущих,
виражених зовні у вигляді дій чи бездіяльності вчинків, що мають
свідомо-вольовий характер, тим чи іншим чином регламентуються нормами права і
обумовлюють правові наслідки
|
|
Схема 11.
Загальна форма реалізації
суб’єктивних прав і юридичних обов’язків, втілення правових настанов у життя,
форма перенесення правових можливостей і необхідностей у соціальну діяльність
|
Суспільно шкідливий, протиправний
вчинок, здійснення якого передбачає юридичну відповідальність
|
Таблиця 34. Поняття і гарантії
законності.
Законність — такий режим державного і
суспільного життя, при якому забезпечується повне й неухильне дотримання і
виконання законів, підзаконних актів усіма без винятку органами держави та
місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, об’єднаннями
громадян і громадянами
|
|
Гарантії законності
|
|
Економічні
|
Рівень розвитку економічної
системи суспільства, що визначає рівень його добробуту і зацікавленості в
дотриманні існуючих правових норм
|
Політичні
|
Це здійснення державної влади
через систему органів і закріплення її в правових нормах
|
Ідеологічні
|
Система поглядів та ціннісних орієнтирів
і критеріїв поведінки, що склалися у суспільстві і визначають рівень
правосвідомості
|
Юридичні
|
Наявність правових норм, за
допомогою яких регулюються суспільні відносини, а також державно-правових
інститутів, які забезпечують правопорядок у суспільстві
|
Громадські
|
Система громадських організацій та
заходів, за допомогою яких забезпечується підтримання правопорядку і
зміцнення законності у суспільстві
|
Таблиця 35. Поняття правосвідомості.
Правосвідомість — одна з форм суспільної
свідомості, яка виражає ставлення людини до права у формі юридичних знань,
оцінок діючого права, а також уявлення про бажані правові явища.
|
|||
Право
|
Свідомість
|
||
це система знань, поглядів,
уявлень і почуттів з приводу чинних або бажаних правових норм, а також
діяльності, пов’язаної з правом
|
це право у тому вигляді, як воно
відбивається у свідомості людини, це специфічна форма суспільної свідомості,
системи понять, переконань, поглядів, уявлень, почуттів та дій з приводу
чинного об’єктивного або бажаного суб’єктивного права
|
||
Елементи правосвідомості
|
|||
Правова ідеологія
|
Правова психологія
|
||
Структурний елемент
правосвідомості, який вбирає в себе правові знання, уявлення, поняття про
зміст права, що формується в результаті правового виховання та юридичних
наукових досліджень
|
Структурний елемент
правосвідомості, який вбирає в себе правові почуття, настрої, що відображають
емоційне прийняття правових явищ
|
||
Схема 12. Складові правосвідомості і
правова культура.
|
Правова культура особи
|
Обумовлена правовою культурою
суспільства, властивість, що характеризується її повагою до права, достатнім
знанням змісту його норм і вмінням їх застосовувати
|
Вона включає
|
|
Таблиця 36. Поняття і юридичний
склад правопорушення.
Правопорушення — це протиправне винне суспільно
небезпечне (шкідливе) діяння деліктоздатного суб’єкта, яке тягне за собою
встановлену законом юридичну відповідальність
|
|||
Юридичний склад правопорушення
|
|||
Суб’єктивна сторона
|
Об’єктивна сторона
|
Суб’єкт
|
Об’єкт
|
Внутрішній вияв протиправної
поведінки, тобто внутрішнє психічне ставлення правопорушника до свого
протиправного діяння та його суспільно небезпечних наслідків (вина), а також
мета і мотив правопорушення
|
Зовнішній вияв протиправної
поведінки, який завжди є діянням у формі дії або бездіяльності, а також
суспільно небезпечні наслідки, причинний зв’язок між діянням та наслідками,
умови, обстановка, час, місце, спосіб, знаряддя та засоби скоєння
правопорушення
|
Осудна (тобто особа, яка розуміє
характер і значення свого діяння та може керувати своїми вчинками) та
дієздатна (тобто особа, що досягла визначеного законом віку, з якого можливе
притягнення її до конкретного виду юридичної відповідальності) особа, яка
скоїла правопорушення
|
Матеріальні чи духовні блага
(цінності), які визначаються як об’єкти правовірності і охороняються
правовими нормами від посягання з боку правопорушника
|
Таблиця 37. Види правопорушень.
Види правопорушень
|
|
Проступки
|
Злочини
|
Суспільно шкідливе протиправне
діяння, що посягає лиши на окремі сторони правопорядку, який існує у
суспільстві
|
Передбачає кримінальним законом
суспільно небезпечне, протиправне, винне діяння, вчинене суб’єктом злочину,
за яке настає кримінальна відповідальність. Не є злочином діяння, яке хоча
формально і містить ознаки злочину, але в силу малозначності не становить
собою суспільної небезпеки
|
Серед проступків розрізняють:
|
Залежно від ступеня тяжкості
розрізняють такі види злочинів:
|
|
Таблиця 38. Цілі та підстави
юридичної відповідальності.
Юридична відповідальність — вид соціальної відповідальності,
сутність якої полягає у застосуванні до правопорушників (фізичних чи
юридичних осіб) правових санкцій, передбачених законодавством, що
забезпечуються державою у примусовому порядку
|
|
Основні цілі:
|
|
1
|
Це компенсація потерпілому (у тому
числі і державі) його втрат, включаючи і моральну шкоду
|
2
|
Це позбавлення винного на деякий
час можливості вчиняти нові правопорушення
|
3
|
Це превенція (попередження), тобто
вплив на винного та інших осіб, внаслідок якого у них відпало б бажання
вчиняти нові правопорушення
|
4
|
Це ресоціалізація, тобто створення
винному можливостей для пристосування до нормального життя в суспільстві без
порушення встановлених правил поведінки
|
Підстави:
|
|
1
|
Склад правопорушення — діяння (дії
чи бездіяльність)
|
2
|
Деліктоздатність (дієздатність,
осудність) особи, яка вчинила правопорушення
|
3
|
Встановлений законодавством вік
юридичної відповідальності деліктоздатної особи за певний вид правопорушення
|
4
|
Закріплення у чинному
законодавстві правопорушення та юридичної відповідальності за його вчинення
|
Таблиця 39. Види юридичної
відповідальності.
Види юридичної відповідальності
|
Характеристика
|
Адміністративна
|
Настає для громадян та посадових
осіб за вивчення ними адміністративних проступків і полягає у застосуванні
|
Дисциплінарна
|
Полягає у відповідальності
працівника за порушення трудової дисципліни із застосуванням до нього
дисциплінарних стягнень
|
Матеріальна
|
Полягає у відповідальності
працівника за матеріальну шкоду, заподіяну підприємству, організації,
установі внаслідок порушення покладених на нього трудових обов’язків
|
Цивільно-правова
|
Полягає у відповідальності
фізичної чи юридичної особи за порушення договірних зобов’язань, заподіяння
позадоговірної майнової шкоди, а також за порушення особистих немайнових прав
|
Конституційна
|
Настає за порушення норм
конституції
|
Кримінальна
|
Полягає у застосуванні судами від
імені держави до фізичної особи, винної у вивченні злочину, заходів
державного примусу у формі покарань
|
Міжнародно-правова
|
Настає за порушення норм
міжнародного-правових актів, договірних зобов’язань, згода на обов’язковість
яких надана державою
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий