Урок 7 Правовідносини

Мета: формувати в учнів поняття «правовідносини», «правоздатність», «дієздатність», ознайомити учнів зі структурою правовідносин, формувати вміння аналізувати факти життя з позиції наявності правовідносин та можливості своєї участі в них.
Обладнання: схеми «Структура правовідносин», «Юридичні факти», картки з назвами «Правовідносини», «Правоздатність», «Дієздатність».
Основні поняття: правовідносини, правоздатність, дієздатність.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Завдання
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Поняття, види правовідносини та їх структура
Учитель аналізує наведені приклади, вказавши, що в усіх цих випадках мають місце правовідносини.
Правовідносини — суспільні відносини, які регулюються нормами права. Робота в малих группах з використанням схем «Види правовідносин» (с. 56 підручника)
Проаналізувати одну із ситуацій, які було запропоновано на початку уроку, та визначити, до якого виду правовідносин належать наведені ситуації.
Запитання для розбору в групах
1. Скільки учасників брало участь у правовідносинах, які виникли в ситуації, про яку йдеться?
2. Які права та обов’язки мають учасники правовідносин?
3. В якій галузі виникли правовідносини, про які йдеться? Під час визначення виду правовідносин за розподілом прав та обов’язків між ними важливо звертати увагу не лише на кількість учасників правовідносин, а й на обсяг прав та обов’язків учасників правовідносин. Односторонніми є не ті правовідносини, в яких бере участь лише одна сторона, а ті, в яких один з учасників має лише права, а інший лише обов’язки.
Склад правовідносин
Робота в малих группах з використанням схеми «Склад правовідносин» (с. 57 підручника)
Завдання групам
Продовжити аналіз ситуацій.
1. Хто брав участь у подіях (є суб’єктом правовідносин)?
2. Чого стосувалися події (що є об’єктом правовідносин)?
3. Які права та обов’язки виникли чи змінилися/припинилися в учасни-
ків правовідносин?
4. Які події безпосередньо відбулися?
Коментар вчителя
Визначивши учасників ситуації, ви з’ясували суб’єктів правовідносин.
Те, щодо чого виникли правовідносини, є об’єктом правовідносин. Події,
які відбулися, права та обов’язки учасників правовідносин складають їх
зміст. У ч и т е л ь. Учасниками правовідносин можуть бути фізичні та юридичні особи. Фізична особа — людина.
Юридична особа — організація, створена та зареєстрована у встановленому законом порядку.
Правосуб’єктність — здатність фізичних чи юридичних осіб у встановленому порядку бути суб’єктами правовідносин (суб’єктами права), мати юридичні права та обов’язки. Правоздатність — здатність особи мати визначені законом права та обов’язки, брати участь у правовідносинах.
Дієздатність — можливість особи власними діями створювати, припиняти, змінювати юридичні права та обов’язки.
Юридичні факти
Робота в малих групах
Продовження роботи в малих групах з використанням схеми «Юридичні факти» (с. 60 підручника).
Запитання для розбору в групах
2. До якого виду юридичних фактів вони, на вашу думку, належать?
Коментар вчителя
Юридичні факти — життєві обставини, внаслідок яких виникають, змінюються, припиняються правовідносини.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання
2. Назвіть елементи складу правовідносин.
3. Наведіть приклади правовідносин, в яких беруть участь юридичні та фізичні особи, та визначте в них елементи складу правовідносин.
4. У наведених прикладах визначте, у який спосіб проявилися правоздатність та дієздатність.

Комментариев нет:

Отправить комментарий