ПРОГРАМА
для загальноосвітніх навчальних
закладів
Людина і світ
11клас
Рівень
стандарту / Академічний рівень
Пояснювальна записка
Важливість шкільного
суспільствознавчого курсу «Людина і світ» зумовлюється змістом стратегічних
завдань, які покликана вирішувати загальноосвітня школа, готуючи особистість до
життя у суспільстві. Даний курс має допомогти учням якомога краще збагнути
природу суспільства і держави, в якій вони живуть, розкрити можливості й
передумови для реалізації ними своїх прагнень та інтересів у суспільному житті.
Знання учнів про людину і
світ як специфічну цілісність мають бути засвоєні на високому науковому рівні,
тому в структурі курсі зінтегровані знання цілісного циклу суспільних наук:
соціології, політології, правознавства, етики, економічної теорії, соціальної
психології, культурології, соціальної екології, філософії.
Мета курсу полягає у: формуванні у молодих громадян України
поваги до прав людини, здатності реалізувати свої права і свободи, поважаючи
при цьому права і свободи інших громадян, а також діяти у відповідності до
власних переконань і цінностей на принципах плюралізму і демократії.
Виходячи з мети, завданнями курсу є набуття учнями
узагальнених знань про процеси та явища суспільного буття, про філософські,
культурні, політико-правові та соціально-економічні основи життя демократичного
суспільства. Вивчення курсу сприятиме соціалізації учнівської молоді та
активному включенню її в суспільне життя, виховуватиме в учнів такі
громадянські риси як правова відповідальність, толерантність, ініціативність,
громадянська активність, національна самосвідомість.
Курс розрахований на 17 годин навчального часу і складається з таких тем:
І. Вступ.
ІІ. Соціалізація особистості.
ІІІ. Стереотипи та упередження.
ІУ. Конфлікти.
У. Соціум (суспільство людей).
УІ. Соціальна мобільність.
УІІ. Права, свободи та відповідальність.
УІІІ. Громадянське суспільство.
IХ. Політичні інститути і процеси.
Х. Демократія.
ХІ. Засоби масової інформації.
ХІІ. Нація.
ХІІІ. Полікультурність.
ХІУ. Україна і світ.
Побудова курсу «Людина і
світ» базується крім загально дидактичних принципів на принципах
демократичності, зв’язку з практичною
діяльністю, з орієнтованістю на позитивні соціальні дії та плюралізм. Для
реалізації запропонованих питань курсу рекомендується використовувати
інноваційні досягнення сучасної методичної науки та теоретичні і методичні
засади педагогіки співробітництва, що передбачають створення демократичної
атмосфери на уроках.
К-ть
Годин
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
|||
|
Тема
І. Вступ
|
||||
1
|
Поняття людини як
біосоціальної істоти.
Індивідуальність як
феномен людини.
Особа. Особистість.
Персона.
Громадянин.
|
Учень (учениця):
дає загальну
характеристику курсу, визначає його
мету, завдання та структуру.
|
|||
Тема
ІІ. Соціалізація особистості
|
|||||
1
|
Поняття «соціалізація».
Родинна соціалізація.
Сім’я.
Гендерна соціалізація
особистості.
|
Учень (учениця):
розуміє і тлумачать поняття «соціалізація»;
характеризує і оцінює значення та роль родинної
соціалізації;
визначає сім’ю як основу суспільства, її
функції та роль у розвитку
особистості;
висловлює думку про тенденції
розвитку сучасної сім’ї в Україні; характеризує і оцінює культуру сімейних
стосунків;
висловлює свою думку про
необхідність врахування ґендерних особливостей в різних сферах
життєдіяльності.
|
|||
1
|
Школа.
Однолітки.
Поняття субкультури.
Молодіжна субкультура
|
Учень (учениця):
розуміє і тлумачить вплив школи на формування
особистісних рис;
аналізує взаємовідносини вчителів і учнів у
навчально-виховному процесі;
застосовує знання для захисту своїх прав у
школі;
співвідносить права й обов’язки учнів;
дає оцінку власній поведінці і поведінці
однолітків;
усвідомлює, що
демократизація шкільного життя є елементом демократизації суспільства
в цілому;
висловлює свою думку щодо норм поведінки
підлітків у суспільстві;
тлумачить поняття «субкультура»;
порівнює культуру поколінь в різні історичні
періоди;
визначає роль молодіжних організацій у
становленні творчої і активної молоді України;
зіставляє та порівнює молодіжні організації з
молодіжними субкультурами;
критично аналізує молодіжні субкультури ,
знаходячи в них позитивні та негативні сторони;
бере участь у роботі формальних та неформальних
молодіжних організацій.
|
|||
|
Тема
ІІІ. Стереотипи та упередження
|
||||
1
|
Стереотипи та їх роль у
житі людини і суспільства.
Ґендерні стереотипи.
Поняття дискримінації.
Ксенофобія. Расизм. Упередження.
Толерантність.
|
Учень (учениця):
тлумачить поняття «стереотипи»;
висловлює свою думку щодо ролі стереотипів в
житі людини і суспільства;
аналізує позитивні, нейтральні та негативні
стереотипи;
розуміє та застосовує соціальний досвід для
подолання ґендерних стереотипів;
розуміє суть поняття «дискримінація»,
«ксенофобія», «расизм»;
класифікує групи упереджень та характеризує їх
вплив на суспільну думку;
оцінює вплив традицій та звичаїв на виникнення
передсудів, забобонів та упереджень;
характеризує толерантність як основну якість
громадянина.
|
|||
|
Тема
ІУ. Конфлікти
|
||||
1
|
Поняття «конфлікт».
Джерела виникнення
конфліктів. Типи конфліктів.
Зародження конфліктів
та шляхи їх подолання.
Місце конфліктів в
людському спілкуванні.
|
Учень (учениця):
оперує
поняттям «конфлікт»;
визначає
різні типи конфліктів;
аналізує та оцінює шляхи подолання конфліктних
ситуацій;
вчиться
досягати консенсусу;
характеризує конфлікти в сім’ї та шляхи їх
розв’язання. визначає причини виникнення та
характеризує наслідки соціальних конфліктів;
застосовують на практиці різні стратегії
розв’язання конфліктів;
розуміє місце конфліктів в людському
спілкуванні.
|
|||
Тема
У. Соціум (суспільство людей)
|
|||||
1
|
Поняття соціуму –
суспільство людей..
Суспільні відносини Основи соціальної стратифікації сучасного суспільства
Соціальна структура
населення
Стратифікація сучасного
українського суспільства
|
Учень (учениця):
тлумачить поняття «соціум»;
пояснює соціальну структуру і соціальний статус;
порівнює соціальну стратифікацію в минулому і в
сучасному суспільстві; характеризує стратифікацію сучасного українського
суспільства;
критично аналізує такі складові стратифікації
як: верхній середній клас, динамічний середній клас, аутсайдери, маргінали,
криміналітет.
|
|||
Тема
УІ. Соціальна мобільність
|
|||||
1
|
Поняття соціальної
мобільності. Спілкування та співпраця як перспектива розвитку соціуму.
Поняття комунікації та
комунікативності.
Участь у житті
суспільства.
|
Учень (учениця):
розуміє та порівнює поняття «соціальна мобільність»,
«міжгенераційна мобільність» і «внутрішньогенераційна мобільність»;
визначає роль спілкування і співпраці як засобу
існування суспільства; характеризує співпрацю як перспективу розвитку
соціуму;
аналізує форми участі громадян у суспільному
житті;
бере активну участь у житті суспільства.
|
|||
Тема
УІІ. Права, свободи та відповідальність
|
|||||
1
|
Права людини в історії
людства.
Еволюція уявлень про
права людини в історії людства.
Поняття прав і свобод
людини.
Покоління прав людини.
Сутність стосунків між
людиною та державою.
Права та
відповідальність людини і громадянина.
Відповідальність держави перед людиною.
Дотримання прав і
відповідальність.
|
Учень (учениця):
розуміє поняття «права людини»;
характеризує еволюцію уявлень про права людини;
аналізує покоління прав людини та історичну
зумовленість виникнення перших документів, що фіксують права людини;
порівнює загальне і відмінне у правах і свободах
людини;
аналізує
та висловлює свою думку щодо основних
свобод громадянина;
пояснює права громадянина і права людини як
невід’ємні і набуті;
розрізняє фундаментальні і громадянські права;
застосовує на прикладах право людини на вибір;
висловлює
судження щодо толерантності та свободи віросповідання;
оцінює ступінь демократичності суспільства і
держави відносно гарантованості громадянських і політичних прав і свобод;
тлумачить
права людини як норму життєдіяльності і розвитку індивідуальних якостей
особистості;
вміє використовувати власні права і розуміє
власну відповідальність перед суспільством, що забезпечило його правами;
зіставляє власну відповідальність за свої вчинки
і дотримання прав.
|
|||
Тема
УІІІ. Громадянське суспільство
|
|||||
1
|
Поняття громадянського суспільства.
Суть, атрибути та функції громадянського суспільства.
Громадянське
суспільство в Україні.
|
Учень (учениця):
тлумачить термін «громадянське суспільство»;
розуміє основні функції громадянського
суспільства;
визначає атрибути громадянського суспільства;
оцінює світовий досвід розвитку і консолідації
громадянського суспільства;
характеризує становлення громадянського
суспільства в Україні.
|
|||
Тема
IХ. Політичні інститути і процеси
|
|||||
1
|
Політика як суспільне
явище. Політична система: сутність, структура, функції.
Типи політичних
системи. Політична система України.
Політичні партії.
Опозиція. Лобізм.
Політична еліта та
політичне лідерство.
|
Учень (учениця):
характеризує політику як суспільне
явище;
визначає сутність політичної системи та її
функції;
розрізняє політичні системи та політичні
режими;
аналізує політичну системи
України; визначає місце держави в політичній системі;
розуміє сутність та функції
політичних партій;
характеризує класифікацію політичних партій;
тлумачить поняття «лобізм»;
тлумачить поняття «опозиція» та її роль у житті
суспільства;
аналізує значення політичної еліти та
політичного лідерства в державі; висловлює свою думку стосовно того, яка
еліта потрібна демократичній державі.
|
|||
Тема
Х. Демократія
|
|||||
1
|
Поняття, форми та
принципи демократії.
Ідеали та цінності
демократії. Демократія як політичний режим та народовладдя.
Вибори як інструмент
демократії. Типи виборів.
Види виборчих систем.
Виборча система в
Україні.
|
Учень (учениця):
тлумачить поняття «демократія» в науковому та
філософському значенні;
зіставляє сутність понять «політична»,
«конституційна» та «соціальна демократія»;
характеризує принципи демократії; аналізує
ідеали та цінності демократії;
розуміє сутність понять «представницька
демократія» та «пряма демократія»;
визначає переваги та недоліки демократичного
устрою.
тлумачить
вибори як один із інструментів демократії;
порівнює виборчі системи;
характеризує типи виборів, виборчу систему України та етапи її
становлення;
оцінює значення виборчого процесу в
демократичній державі.
|
|||
1
|
Поняття громади.
Територіальне громадське та місцеве самоврядування.
Шкільне самоврядування.
Політична діяльність та
участь громадян в управління суспільством.
|
Учень (учениця):
пояснює
поняття «громада»;
характеризує
місцеве самоврядування, як особливу форми публічної влади;
визначає характерні риси громадського та місцевого самоврядування;
співвідносить статті Європейської хартії
місцевого самоврядування та українські законодавчі акти про місцеве
самоврядування;.
бере участь у шкільному самоврядуванні та
розуміє його вплив на формування активного громадянина;
характеризує форми участі громадян в управлінні
суспільством.
|
|||
Тема
ХІ. Засоби масової інформації
|
|||||
1
|
Види та функції засобів
масової інформації. ЗМІ як засіб формування громадської думки.
ЗМІ в демократичному
суспільстві. Участь ЗМІ у формуванні суспільної думки та громадянського
суспільства.
Свобода слова та
цензура.
Інформаційний простір в
Україні.
|
Учень (учениця):
визначає ЗМІ як джерело поширення інформації в суспільстві, розрізняє види та функції ЗМІ;
аналізує роль ЗМІ як засобу формування
громадської думки;
характеризує моделі взаємин ЗМІ і держави;
оцінює
значення ЗМІ для формування громадянського суспільства;
розуміє поняття «свобода слова» та пояснюють значення
цензури;
критично
аналізує інформаційний простір в
Україні;
реалізує право на свободу слова у
власному житті, місцевих та шкільних ЗМІ;
бере участь у роботі шкільних ЗМІ.
|
|||
Тема
ХІІ. Нація
|
|||||
1
|
Поняття нації. Нація як
соціальний інститут.
Нація етнічна та нація політична.
Світовий досвід націєтворення.
Нація і націоналізм.
Формування
політичної нації в Україні.
|
Учень (учениця):
тлумачить поняття «нація етнічна», «нація
політична»;
визначає
націю як політичний інститут;
пояснює
світовий досвід націєтворення; розрізняє поняття «нація» і
«націоналізм»;
характеризує етапи етногенези української нації;
узагальнює
процес та результати формування
української нації;.
аналізує проблеми формування політичної нації в
Україні.
|
|||
Тема
ХІІІ. Полікультурність
|
|||||
1
|
Поняття полі
культурності як добросусідства культур
Самобутність та
рівноцінність різних культур
Міжнаціональні відносини
і причини виникнення міжнаціональних
конфліктів, шляхи їх розв’язання.
Міжконфесійні стосунки
та їх вплив на життя в полікультурному суспільстві.
|
Учень (учениця):
тлумачить полікультурність
як основу
добросусідства культур;
розуміє важливість збереження і примноження
культурних здобутків і цінностей;
характеризує терпимість, плюралізм, компроміс як
основу співіснування та співпраці в
полікультурному суспільстві; визначає роль національних громад у
багатонаціональному суспільстві;
наводить приклади подібності й
різноманітності національних культур;
знаходить шляхи розв’язання
конфліктних ситуацій, що виникають на міжнаціональному ґрунті;
оцінює міжконфесійні стосунки та їх вплив на
життя в полікультурному суспільстві;
описує
релігійну ситуацію у своєму місті (селі), районі, області.
|
|||
Тема
ХІУ. Україна і світ
|
|||||
1
|
Україна в структурі загально цивілізаційного
процесу. Геополітичне становище сучасної України. Місце України в
інтеграційних процесах в Європі Толерантність, плюралізм, компроміс як основа
спілкування світової спільноти.
Глобальні проблеми сучасності, інтереси та
цінності як основа єдності людства і співпраці між народами.
Внесок українців у світову науку і культуру
|
Учень (учениця):
Характеризує: світове
співтовариство як цілісну систему та пріоритети міжнародних відносин;
історичні аспекти входження України в світове співтовариство;
визначає місце України в загально цивілізаційному
процесі;
аналізує
внутрішню й зовнішню політику України в рамках стратегічного партнерства та
міжнародного права; розуміє толерантність і компроміс як
основні принципи спілкування світової спільноти;
визначає сутність глобальних
проблем сучасності;
розуміє необхідність співпраці людства для
подолання глобальних проблем;
оцінює участь України в сучасних
інтеграційних процесах та її роль у вирішення глобальних проблем людства;
оцінює внесок українців до скарбниці світової культури.
|
|||
1
|
Підсумковий
урок
Я – член сім’ї,
громадянин держави,
громадянин планети
Земля.
|
Учень (учениця):
узагальнює
набуті знання про людину;
тлумачить різні іпостасі людини, визначає свою роль в сім’ї, суспільстві, державі та
значення у світовому масштабі.
|
|||
Комментариев нет:
Отправить комментарий